7 typów blokad twórczych i jak sobie z nimi radzić.

Dla kreatywnego profesjonalisty blokada twórcza jest nie tylko frustrująca – może zaszkodzić karierze. Kiedy polegasz na swojej kreatywności w opłacaniu rachunków i budowaniu swojej reputacji, nie możesz sobie pozwolić na brak pomysłów lub energii, aby je wprowadzić w życie.
Ale nie wszystkie blokady twórcze są sobie równe. Różne rodzaje blokad wymagają różnych rozwiązań – o czym łatwo zapomnieć, gdy utkniesz. Creative block jak sobie radzić? Oto siedem najpopularniejszych typów i sposoby ich odblokowania.

1. Blokada psychiczna.

W tym miejscu zostajesz uwięziony przez własne myślenie. Jesteś tak zamknięty w znajomym sposobie patrzenia na świat, że nie widzisz innych opcji. Robisz założenia i podchodzisz do problemu z ograniczającej przesłanki. A może Twój Wewnętrzny Krytyk wychyla głowę i powstrzymuje Cię przed trzeźwym myśleniem. Rozwiązanie: Musisz zmienić zdanie. Kwestionuj swoje przypuszczenia, zadaj sobie pytanie „A co, jeśli…?” I przyjmij inną perspektywę. Idź w nowe miejsce lub przeczytaj / obejrzyj / posłuchaj czegoś nowego. Porozmawiaj z osobami, na których możesz polegać, aby się z tobą nie zgodzić lub zaproponuj alternatywny punkt widzenia. Przydatne mogą być karty kreatywnego myślenia.

2. Bariera emocjonalna.

Kreatywność może być intensywna. To nie jest wygodna pogoń. W obliczu nieznanego możesz bać się tego, co odkryjesz lub ujawnisz o sobie. Może twój temat jest bolesny, zawstydzający lub po prostu dziwny. Cokolwiek – wszystkie te lęki i skrupuły są po prostu różnymi formami oporu, prowadzącymi do zwlekania. Rozwiązanie: Musisz stawić czoła najgorszemu i przejść na drugą stronę. Jest wiele rzeczy, które mogą pomóc – na przykład rutyna, zaangażowanie i medytacja. Ale ostatecznie będziesz musiał znieść strach, ból lub inne nieprzyjemne emocje. To jak wejście do zimnego basenu – możesz najpierw zamoczyć tylko nogi, lub od razu zanurkować całym ciałem. Tak czy inaczej, będzie przejmująco zimno. Ale kiedy już pokonasz początkowy szok, zrobisz kilka odcinków i dostaniesz się w jego przepływ, możesz być zaskoczony, gdy odkryjesz, jak bardzo czujesz się ożywiony.

3. Nawyki pracy, które nie działają.

Może nie ma wielkiego dramatu – po prostu próbujesz pracować w sposób, który nie jest zgodny z Twoim procesem twórczym. Pracujesz za wcześnie, za późno, za długo lub za mało. Starasz się zbyt mocno lub za mało. Nie masz wystarczającej ilości przestojów lub wystarczającej stymulacji. A może nie skonfigurowałeś systemów do wykonywania przyziemnych zadań – poczty e-mail, administratora, księgowości itp. – więc one nadal zakłócają Twoją prawdziwą pracę. Rozwiązanie: cofnij się i przyjrzyj się uważnie, jak pracujesz i gdzie występują problemy. Jeśli to e-mail, poznaj nowy system obsługi poczty e-mail. Jeśli nie masz wystarczająco dużo energii, czy pracujesz o odpowiedniej porze dnia? Jeśli czujesz się sparaliżowany wolnością, wprowadź więcej struktury i porządku do swojego dnia. Jeśli czujesz się skrępowany rutyną, znajdź miejsce na improwizację. Nie ma sztywnych zasad – jedynym standardem jest to, czy Twoje nawyki pracy działają na Ciebie. Poszukaj odpowiedniej równowagi rutyny, systemów i spontaniczności, aby Twoja kreatywność mogła się rozwijać.

4. Problemy osobiste.

Kreatywność wymaga skupienia – i trudno jest się skoncentrować, jeśli się rozwodzisz / masz do czynienia z małymi dziećmi / walczysz z nałogiem / kłócisz się z najlepszym przyjacielem / smucisz kogoś wyjątkowego / przeprowadzasz się. Jeśli masz szczęście, będziesz musiał radzić sobie z tego rodzaju rzeczami tylko pojedynczo – ale problemy często pojawiają się dwójkami lub trójkami. Rozwiązanie: Zasadniczo istnieją dwa sposoby podejścia do osobistego problemu, który zakłóca twoją twórczą pracę – albo rozwiąż problem, albo znajdź sposoby radzenia sobie, dopóki nie minie. W przypadku pierwszej opcji możesz potrzebować pomocy specjalisty lub wsparcia przyjaciół lub rodziny. Warto też zrobić sobie krótką przerwę w pracy, aby rozwiązać problem i uwolnić się na przyszłość. W obu przypadkach dobrze jest traktować swoją pracę jako schronienie – oazę kontroli i twórczej satysfakcji pośród złych rzeczy. Użyj swoich kreatywnych rytuałów, aby odłożyć na bok swoje problemy i skupić się na godzinę lub kilka każdego dnia. Kiedy twoja praca jest skończona, może się nawet okazać, że patrzysz na swoją osobistą sytuację świeżym okiem.

5. Ubóstwo.

Nie mowa tylko o pieniądzach, chociaż brak gotówki to odwieczny problem twórców. Możesz również mieć mało czasu, wiedzy, mieć kiepską sieć kontaktów lub może Ci brakować sprzętu lub innych rzeczy potrzebnych do wykonania pracy. Rozwiązanie: Podobnie jak w przypadku ostatniego typu bloku, ten ma dwa możliwe rozwiązania: zaoszczędzić czas / pieniądze / lub inne potrzebne zasoby; lub stwórz cnotę konieczności i postaw sobie kreatywne wyzwanie osiągnięcia jak najwięcej w ramach ograniczeń, które posiadasz. Jeśli masz wątpliwości co do tej drugiej opcji, rozważ pierwszą i drugą trylogię Gwiezdnych wojen i zadaj sobie pytanie, czy więcej zasobów zawsze oznacza większą kreatywność!

6. Przytłoczenie.

Czasami blokada wynika z posiadania za dużo, a nie za mało. Podjąłeś zbyt wiele zobowiązań, masz zbyt wiele świetnych pomysłów lub jesteś przytłoczony ogromną liczbą napływających żądań i informacji. Czujesz się sparaliżowany opcjami i zobowiązaniami lub po prostu zmęczony zbyt ciężką pracą przez zbyt długi czas. Rozwiązanie: czas ograniczyć. Jeśli podejmiesz zbyt wiele zobowiązań, zacznij mówić „nie”. Jeśli masz zbyt wiele pomysłów, wykonaj kilka, a resztę umieść w folderze oznaczonym „na czarną godzinę”. Jeśli cierpisz na przeciążenie informacjami, zacznij blokować przestoje lub skoncentrowany czas pracy w swoim harmonogramie. Odpowiadaj na e-mail o określonych porach. Wyłącz telefon, a nawet go zostaw. Świat się nie skończy.

7. Awaria komunikacji.

Blokady twórcze mogą występować między ludźmi. Jeśli pracujesz w zespole, napięcia są nieuniknione i mogą utrudniać wykonywanie najlepszej pracy – zwłaszcza jeśli masz w swoim życiu zawodowym jednego z tych przysłowiowych “trudnych ludzi”. bycie wygwizdanym przez publiczność i okaleczonym przez krytyków. Czasami zdarza się to naprawdę i musisz sobie z tym poradzić. To może być po prostu problem marketingowy – po latach podłączania się do swojej sztuki przed malutką publicznością, zastanawiasz się, dlaczego się tym przejmujesz. A może po prostu nie masz gorącej linii do ludzi, którzy są ważni w Twojej dziedzinie, więc walczysz o znalezienie odpowiednich możliwości.

Rozwiązanie:
To tutaj kreatywność łączy się z umiejętnościami komunikacyjnymi. Musisz być biegły w zrozumieniu i wpływie na właściwych ludzi, niezależnie od tego, jak trudni lub tajemniczy mogą być. Oznacza to wzmocnienie umiejętności wywierania wpływu, marketingu lub nawiązywania kontaktów. Jeśli chcesz odnieść sukces, musisz to zrobić. Czasami chodzi o zaakceptowanie tego, że nie możesz zadowolić wszystkich przez cały czas i wyhodowanie grubszej skóry z powodu odrzucenia i krytyki.