Wskazówki jak skutecznie wypocząć. Menedżerka prawdę Ci powie

Nasze ciało to podstawowe narzędzie do pracy, którą wykonujemy – niezależnie od dziedziny w której się poruszamy.
O tym jak ważne jest zachowanie tego narzędzia w jak najlepszej formie, by efektywność naszych działań rosła, a posiadany potencjał był wykorzystywany w jak najwyższym stopniu, nie trzeba chyba nikogo przekonywać.
Tym, co pozwala nam na sprawne posługiwanie się naszym ciałem jest dobry stan naszego zdrowia. By zachować zdrowie, należy zachować równowagę między aktywnością, a regeneracją.
By móc się zregenerować potrzebny jest – odpoczynek.
Dziś o kluczowym znaczeniu odpoczynku w wymagających realiach codziennego życia, mówi wiele podręczników uczących technik samodoskonalenia, a fantastycznym przykładem na zastosowanie odpoczynku w praktyce jest Ludwig van Beethoven – genialny kompozytor, który pracował według schematu biurowego: od świtu do 15:00 tworzył z krótką przerwą na lekki posiłek, a po skończonej pracy udawał się na długi spacer. Podobno nigdy nie komponował w godzinach nocnych, przeznaczając ten czas na regenerację.

Czym tak naprawdę jest odpoczynek?

W słowniku PWN podane są dwie interpretacje – jedna z nich mówi o tym, że jest to sposób nabrania sił poprzez przerwę w podejmowanym wysiłku, a podejście drugie traktuje odpoczynek jako czas poświęcony na pozbycie się zmęczenia poprzez czynności, które sprawiają nam przyjemność.
Trudno oddzielić te dwa podejścia od siebie – każde z nich jest prawdziwe, tłumaczy również, dlaczego mówimy czasem o aktywnym odpoczynku, choć kojarzy nam się to pojęcie zazwyczaj z czymś, co nie angażuje nas do działania. Zawiera też w sobie istotny aspekt, jakim jest przyjemność, która powinna być elementem odpoczynku – bo czy można prawdziwie odprężyć się i pozbyć stresu, jeśli przerwa w wysiłku nie jest przyjemna?
A zatem:

  • Odpoczynek powinien sprawiać przyjemność.
  • Odpoczynek może mieć formę bierną lub aktywną.

Odpoczynek w formie biernej ma na celu wywołanie odprężenia poprzez relaks.
Przykłady pasywnych form odpoczynku:

  • Sen
  • Masaż
  • Medytacja
  • Czytanie
  • Oglądanie filmów
  • Słuchanie muzyki
  • Przyjemna rozmowa

Odpoczynek w formie aktywnej ma na celu fizyczny i emocjonalny detoks organizmu poprzez wykonywanie lubianych przez siebie czynności.
Przykłady:

  • Taniec
  • Bieganie
  • Spacer
  • Jazda na rowerze
  • Pływanie
  • Aerobic

Przejdźmy do praktyki – oto kilka wskazówek, które pomogą nam jak najlepiej praktykować sztukę odpoczynku.

  1. Wybierz taką formę odpoczynku, która Ci odpowiada.
    Jeśli np. nie cierpisz spacerów i praktykujesz je „na przymus”, trudno o endorfiny i hormony szczęścia – relaksuje nas to, co sprawia nam radość i to za czym podąża nasze serce.
  2. Znajdź czas na odpoczynek w ciągu każdego dnia.
    Jeśli już wiesz co możesz robić, by regenerować siły i pozbywać się napięć, to przejdź do działania! Przede wszystkim wygospodaruj na to czas i obiecaj sobie, że codziennie chociaż kilka minut przeznaczysz tylko i wyłącznie dla samego / samej siebie, by odpoczywać w wybranej formie.
  3. Cel i nawyk to Twoi sprzymierzeńcy.
    Jeśli czujesz sercem i masz określone konkrety na temat tego, co przyniesie Ci Twój odpoczynek, będzie Ci łatwiej go praktykować. Wielu z nas musi się nauczyć odpoczywać, a nauka ta polega na zastępowaniu starych nawyków, które goszczą w naszym życiu nowymi, w których jest przestrzeń na powtarzanie czynności związanych z odpoczynkiem. Jak skutecznie wprowadzić nowy nawyk? Metodą małych kroków – znajdź swoją codzienną czynność przy której możesz wykonać nową. Znany amerykański naukowiec BJ Fogg postanowił, że codziennie po spuszczeniu wody w toalecie będzie robił jedną pompkę, po jakimś czasie robił tych pompek 5, potem zwiększał tą ilość w takim stopniu, na ile czuł swoją gotowość. Dziś potrafi zrobić ich bardzo długą serię, a zaczęło się od bardzo niedużego kroku.
  4. Ruszaj się.
    Ruch to życie. Dzięki niemu mamy sprawny układ krążenia, wytrzymałe kości, dobrą przemianę materii. To wspaniały sposób na dodanie sobie energii.
  5. Dbaj o regularny sen.
    Mówi się, że godzina snu przed północą, to jak dwie godziny snu po północy. Gdy śpimy, w naszym organizmie zachodzą ważne procesy regeneracyjne i krwiotwórcze. Dodatkowo, gdy jesteśmy niewyspani, chętniej sięgamy po niezdrowe, tuczące przekąski, szukając czegoś, co uzupełni niedobór energii. Regularny sen wpływa więc również na zachowanie pięknej sylwetki.
  6. Dieta to Twój sprzymierzeniec.
    Przetworzona żywność bogata w cukier i tłuszcze nasycone daje energię tylko na chwilę, po krótkim energetycznym skoku, następuje nagły spadek energii i potrzeba kolejnej dostawy pustych kalorii. Zbilansowana dieta, bogata w warzywa i owoce, pomaga zachować energię, lepiej się wysypiać i mieć większą chęć na aktywne formy odpoczynku – dieta, sen i ruch są ze sobą ściśle powiązane.
  7. Stres – rozpoznaj, przepracuj, uwolnij.
    Nie ma takiej osoby, która by nie doświadczała stresu. To naturalna reakcja organizmu, stawiająca ciało w stan gotowości, by poradzić sobie z potencjalnym niebezpieczeństwem. Jeśli jednak nie nauczymy się emocjonalnie oczyszczać organizmu, gdy sytuacja stresowa mija, stres może przybrać formę chroniczną i zamiast nas wspierać, zacznie nas wypalać. Symptomami świadczącymi o tym, że możemy doświadczać długotrwałego stresu jest – nawykowe zaciskanie szczęki i pięści, problemy ze snem, gonitwa myśli, nieumiejętność relaksacji i wyciszania się. Pierwszym krokiem w walce ze stresem jest nauczenie się wolnego, głębokiego oddychania, a w dalszej części nauka odpoczynku, bo jeśli umiemy odpoczywać, umiemy też radzić sobie ze stresem.

We współczesnym zabieganym świecie, potrzebujemy zadbać o siebie i nasze zasoby, by efektywnie pracować i jednocześnie żyć w taki sposób, by czerpać radość i satysfakcję z tego, jak wykorzystujemy czas. Bez odpoczynku to się nie uda, dlatego warto zgodzić się z Sokratesem, który już w starożytności dostrzegł, że „Wypoczynek to największe z dóbr”.